Onderzoek naar het bewustzijn

Onderzoek naar bewustzijn

Onderzoek naar het bewustzijn (2011)
Pag. 29
Marc Slors haalt Dennett aan:
  • het bewustzijn is niet 1 ding, 1 plek, een innerlijke ruimte waar al onze ervaringen en gedachten zich afspelen
  • wij registeren niet passief onze ervaringen (cartesiaans theater), maar construeren dit actief
    • phi effect: 2 lampen gaan beurtelings aan (denk aan spoorweglichten) levert de illusie op dat het 1 lamp is die snel van plaats wisselt
    • color phi - 2 stippen met verschillende kleuren verschijnen beurtelings op een scherm levert nu de illusie ook op van een stip die snel van plaats verwisselt, maar die ook geleidelijk van kleur verandert
    • Dit zijn achteraf constructies (de tussenliggende lampen/stippen worden waargenomen voordat de volgende lamp/stip aan gaat/van kleur verschiet en dus feitelijk bestaat)
  • bewustzijn is het resultaat van de noodzaak 1 verhaal te hebben over onszelf (onze percepties, gedachten en ervaringen)
  • Multidraftsmodel: omdat we 1 verhaal hebben, 1 bewustzijn betekent niet dat de neurale processen die de aanzet van het uiteindelijke verhaal dat we over onze ervaringen en gedachten aan onszelf en anderen vertellen enkelvoudig en eenduidig zijn - onze hersenen verwerken een groot aantal inputs tegelijk, waarvan we maar van enkele bewust zijn. Dit geldt ook voor onze gedachten, er zijn een aantal parallelle onbewuste gedachtestromen , elk met hun eigen consequenties voor handelen, waarvan er uiteindelijk slechts 1 het haalt
  • Diachroon bewustzijn: uitkomst van
    • competitieve cognitieve processen 
    • reconstructieve denken over de uitkomsten van die conflicten
    • Het zelf is niet zozeer een concrete neurale of metafysische entiteit, maar een centre of narrative gravity
    • er is dus geen verschil tussen het bewustzijn als innerlijke verschijning en het denken, spreken en handelen op basis daarvan
    • de data van het onderzoek zijn niet louter toegankelijk vanuit een 1persoonsperspectief (de data van bewustzijn en datgene wat we daarvan kunnen zeggen zijn hetzelfde - onze uitspraken over onze bewuste ervaringen zijn de data van het bewustzijnsonderzoek)
    • heterofenomologie: fenomenologie (1persoonsbeschijving van bewustzijn) van buitenaf. Ook vanuit het 1peRsoonsperspectief kunnen wij niet verder kijken dan onze gedachten over onze bewuste ervaringen (er is geen innerlijk perspectief waaruit we bewuste ervaringen zelf kunnen vergelijken met wat we erover denken)
Pag. 92
Determinisme
  1. Hard determinisme: geen vrije wil, ons gedrag wordt volledig bepaald door de aan de natuurwetten gehoorzamende hersenprocessen
  2. Libertarisme: determinisme (op bepaalde tijdstippen) ontbreekt, de vrije wil bestaat (Robert Kane)C
  3. ompatibilimse: determinisme en vrije wil zijn verenigbaar (Dennett)

Pag. 98
Vragen van Daniel Wegner in De illusie van de vrije wil (2002)
  •  hoe komt de illusie van de vrije wil tot stand,
  • onder welke condities treedt deze illussie op
Pag. 302
Neuralegroepentheorie: aangeboren biologische waarden, genetische factoren en ervaring spelen een rol in de selectie van neuronen.. De biologische waarden worden door ervaring steeds meer bekrachtigd, Op basis van deze bekrachtingen worden neurale netwerken gevoed met unieke verbindingen. Tussen de verschillende neurale netwerken ontstaan ook verbindingen die ook bepaald worden door bekrachtingen.
Het primaire neurale netwerk (een kaart of primaire categorisatie) wordt als het ware opnieuw ingevoerd en afgepast aan het waarde systeem,. Dit is een continue proces met een modulerende vergelijking als output van talloze kaarten, waardoor de hersenen op den duur kaarten van eigen kaarten maken en dus hun eigen categorisatie catalogiseren,. Hieruit ontstaat het primaire bewustzijn, waaruit na de evolutionaire ontwikkeling van het taalvermogen vervolgens het bewustzijn ontstaat."